גילי כהן

התקשרו עכשיו

052-6616172

גמישות –למה? ואיך?

דף הבית » מאמרים » גמישות –למה? ואיך?

גמישות היא טווח התנועה במפרק, והיא אחד המרכיבים העיקרים של כושר ובריאות.
הגמישות משתנה ממפרק למפרק ונמדדת במעלות וביחס לנורמות קבועות.
יתכן שאדם יהיה מאוד גמיש במפרק הירך ,אך טווח התנועה במפרק הכתף שלו יהיה קטן מאוד.
הגמישות תלויה באורח חיי האדם ובסוג הפעילות הספורטיבית שהוא עוסק.
אז למה בכלל חשוב לשמור על טווח תנועה מלאים?

יציבה-

גמישות תורמת ליציבה נכונה יותר. אורך נורמאלי של השריר מאפשר למנח תקין יותר של המפרק.
למשל- אדם אשר שריר החזה שלו מקוצר ,יתקשה בקירוב שכמות ,לגלגל את כתפיו אחורה ולהזדקף.

תורמת לתפקוד היום יומי-

שריר מוארך יכול להפיק כוח גדול יותר לעומת שריר קצר.
גוף גמיש ינוע ביתר קלות בתנועתיות פונקציונאלית.
למשל- קשירת שרוכים, גירוד הגב, מעבר מעל חומה קטנה…

מניעת פציעות-

חוסר תנועתיות של השריר יכול לגרום לפציעות , לקרעים ומתיחות.
בעת תנועה פתאומית ,המפרק לא יעמוד בלחץ של הכוח שמופעל עליו ועלול להינזק.
מניעת התכווצויות לאחר אימון-
בזמן אימון שרירי הגוף מתכווצים, ומתקצרים עם הזמן,ולכן חשוב להחזירם לקדמותם.
בעזרת מתיחות נעלה את הטמפרטורה בשריר ,נגביר את זרימת הדם ונביא את המפרק לטווח תנועה גדול יותר על מנת למנוע את התכווצותו ולשפר את יכולתו בהתאוששות מהירה יותר.

הפגת מתחים פיזיים ונפשיים-

המתחים הנפשיים מצטברים בגופנו ומשפיעים ישירות על מתח ואורך השרירים שלנו.
גוף גמיש ,הרבה יותר נינוח שלו רגוע ומאוזן.

אז איך שומרים ומפתחים את הגמישות?

תנועתיות- קיבוע ממושך של האיבר מגביל את טווח התנועה, יש לבצע תנועתיות יום יומית למפרקי הגוף. תזוזה מרובה , סיבובי מפרקים ופעילות גופנית יעזרו ״לשמן״ את המפרקים ולעשות אלסטיים יותר.
מתיחות- יש להקפיד על מתיחות בתדירות יום יומית או שבועית.
במתיחות אנו מביאים את השריר למצב ארוך יותר, מאשר בדרך כלל וכך עוזרים לו לשמור על אורכו.
את המתיחות נבצע כשהגוף חם, בתחילת אימון, בסוף אימון ובאימון נפרד.

סוגי מתיחות-

מתיחה סטאטית- מתיחה איטית בו אנו משהים את השריר מתוח (ללא כאב) 10-30 שניות.
מתיחה דינמית- מתיחה של השריר בעזרת תנועות מהירות ומבוקרות תוך מגמה של הגדלת טווח התנועה במפרק. למשל- הנפת רגל ישרה לפנים (מתיחה לשריר הירך האחורי).
מתיחת PNF- כיווץ לכמה שניות של השריר הנגדי אותו אנו רוצים למתוח, ומיד מתיחה לכמה שנית של השריר הרצוי (יש לחזור על הכיווץ והפתיחה כמה פעמים).
לסיכום-
תחזוק הגמישות צריך להיות ברמה יומית וחשוב לכל אדם .
שמירה על הגמישות תעזור לנו לנהל אורח חיים בריא נעים ונח יותר.
בהצלחה!